Eğitim Sen, MEB’in 2014-2015 eğitim-öğretim yılı örgün eğitim istatistiklerinin, eğitimde piyasalaşma ve gericileşme eksenli çöküşün göstergeleri olduğunu vurguladı
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), 2012-2013 eğitim-öğretim yılından itibaren hayata geçirilen 4+4+4 düzenlemesinin üçüncü yılına ilişkin sayısal verileri “Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Örgün Eğitim İstatistikleri 2014-2015” başlıklı çalışması ile açıkladı. Eğitim Sen raporun, 4+4+4 dayatması ile kamusal eğitimin nasıl tasfiye edildiğini, imam hatiplerin sayısındaki olağanüstü artışı gözler önüne serdiğini kaydetti.
HEDEF: DİNDAR NESİL
Mülkiyeliler Birliği’nde düzenlenen basın toplantısı ile açıklanan rapora ilişkin Eğitim Sen Genel Başkanı Kamuran Karaca, “4+4+4 dayatmasına yönelik olarak siyasi iktidarın iki temel hedefi olduğunu vurgulamıştır. Bunlardan birincisi kamusal eğitimi daha da zayıflatmak ve kamu kaynaklarını özel okullara aktararak özel öğretimi büyük ölçüde devlet desteği ile güçlendirmektir. İkincisi ise iktidarın eğitim sistemini kendi siyasal-ideolojik çizgisinde biçimlendirerek “eğitimde dindar nesiller yetiştirmek” hedefi ile eğitimde dinselleştirme uygulamalarını hayata geçirmektir” diye konuştu.
ÖZEL OKULLARDA 4+4+4
4+4+4 öncesinde ilköğretimde toplam özel okul sayısı 931 iken, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında bin 205 özel ilkokul, bin 111 özel ortaokul bulunmaktadır. Son üç yıl içinde özel liselerin sayısı ise bin 33’ten bin 603’e çıktı.
ÖZEL OKULLARA 'TEŞVİK'
2006 yılında 995 özel okula 263 milyon TL “teşvik” adı altında kamu kaynağı aktarılırken, 2014 yılında teşvik alan özel okul sayısı bin 878, aktarılan kaynak miktarı ise 1 milyar 496 milyon TL oldu.
İMAM HATİPTE PATLAMA
4+4+4 sisteminin eğitimdeki gericiliği nasıl tırmandırdığına ilişkin en somut sonuçları ise imam hatip okulları ile ilgili verilerde görüldü. 2002-2003 eğitim-öğretim döneminde 450 okulda 71 bin imam hatip öğrencisi okurken, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında ise okul sayısı bin 597’ye, öğrenci sayısı 932 bin’e yükseldi.
OKULÖNCESİ EĞİTİM AZALDI
MEB verilerine göre 4+4+4 uygulanmadan önce 2011-2012 eğitim-öğretim yılında 28 bin 625 olan okul öncesi eğitim veren okul sayısı 26 bin 972’ye geriledi. Okulöncesi eğitim alan öğrenci oranı yüzde 65,69’dan 4+4+4’ün ilk yılında yüzde 39,72’ye geriledi.
AÇIK LİSELERDE ARTIŞ
MEB’in 2013-2014 örgün eğitim istatistiklerine göre açık öğretim lisesinde okuyan öğrenci sayısı 1 milyon 12 bin 349 iken, 2014-2015 eğitim öğretim yılında bu sayısı belirgin bir artışla 1 milyon 470 bin 434’e çıktı.
MEB’in raporuna göre taşımalı eğitimde de ciddi bir artış meydana geldi. 2014-2015 yılı itibariyle 27 bin 921 okul, 10 bin 748 merkez okula taşındı. Taşınan ilkokul ve ortaokul öğrenci sayısı ise 1 milyon 326 bini buldu.
Kaynak: Burcu Cansu/BirGün