Çin hükümetinin, devlet memurlardan oluşan ‘propaganda ordusu’, yılda 488 milyon ‘propaganda’ içerikli paylaşımla eleştiri ve ‘kötü haberler’in üstünü kapamaya çalışıyor.
Harvard Üniversitesi profesörü Gary King’in sosyal medyadaki paylaşımlar üzerinden kamu düzenini analiz ettiği çalışmasında; Çin’in “50 cent” isimli propaganda grubunun kamu çalışanlarından oluştuğu sonucuna vardı.
Çin’de hükümet lehine düzenli olarak paylaşımlarda bulunan gruba, paylaşım başına ’50 cent’ (yaklaşık 0.08 Amerikan doları) aldıkları varsayıldığı için bu ad veriliyordu.
43 BİN 797 GÖNDERİYE ULAŞILDI
Ancak King’in araştırmasına göre paylaşımları yapan kullanıcılar sanılanın aksine maaşlı devlet memurları. King, hükümet lehine propoganda paylaşım yapmanın insan kaynakları, vergi ve adliye gibi departmanlarında çalışan memurlarının görev tanımlarının içinde bulunduğunu ve paylaşımlar için hükümet tarafından ekstra bir ücret ödenmediğini iddia ediyor.
Çalışmaya ‘Zhanggong İnternet Propoganda Ofisi’nden sızdırılan elektronik postaları incelemekle başlayan King ve ekibi iki bin 341 elektronik posta içinden yazdıkları bir algoritma ile “50 cent” grubuna ait mailleri ayıklayarak sosyal medyada 43 bin 797 gönderiye ulaştı.
Sonrasında bu gönderilerin sahipleri ile sızdırılan elektronik posta listesindeki isimleri karşılaştırarak paylaşımların devlet memurları tarafından yapıldığını teyit ettiler.
İTİBAR SARSILDIĞI ANDA BAŞLIYOR
Propaganda çalışmaları genellikle hükümetin itibarını sarsabilecek bir konunun ortaya çıkmasından sonra başlıyor. ’50 Cent’ üyeleri genellikle bu tip durumlarda eş zamanlı olarak konuyla alakalı olmayan, hükümet ve parti yanlısı paylaşımlar yaparak harekete geçiyor.
Bu tip mesajların yarısı hükümet sitelerinde yayınlanırken, diğer yarısı da sosyal medyada paylaşılıyor. Araştırmaya göre, Çin’de mikro bloglarda yapılan her 178 paylaşımdan biri hükümete ait.
Çalışma propaganda mesajlarını beş ana başlık altında topluyor:
DİĞER ÜLKELERİN KÖTÜLENMESİ
Bu kategorideki mesajlar batı yanlısı, demokratik, kişisel özgürlükleri destekleyen grupları kötülüyor. Çin’in diğer ülkelerden üstün olduğu vurgulanıyor:
“Çin’in yükselişi engellenemez. Amerika bir yandan Çin bitmezse Batı’nın çökeceğini söylüyor; ama Çin halkına ‘Hükümetiniz sorunlu; onu devirmeden daha iyi bir yaşam süremezsiniz’ diyor. Size soruyorum bundan daha çelişkili ve komik bir mantık olabilir mi?”
NEDENSEL ÖVGÜ - YERGİ MESAJLARI
Bu mesajlarda gündemdeki konuların hükümet lehine olacak şekilde neden doğru (ya da yanlış) olduğu anlatılıyor:
“Li Kaifu New York’da 600,000 dolara bir villa alabileceğinizi söylüyor, orada fiyatlar daha ucuzmuş. Ama Li villa dediği şeyin aslında [..] bir depo olduğundan bahsetmiyor.”
NEDENSEL OLMAYAN ÖVGÜ VE ÖNERİLER
Yaşam koşullarının iyileşmesi, ulaşım konaklama gibi genel konularda herhangi bir kanıt göstermeden hükümeti övme ve hükümetin zaten üstünde çalıştığı konulara odaklanmasını isteyen paylaşımlar bu klasmana giriyor:
“Kentsel dönüşüm projesi sayesinde artık köylüler eski kerpiç evleri yerine yeni batı tipli küçük evlere taşındılar. Hükümetimize minnetarız.”
HÜKÜMET PROGRAMLARININ PAYLAŞILMASI
Bu tip paylaşımlarda hükümetin övülmesi yerine sadece mevcut projeler, politikalar ve hükümet yetkililerinin yaptıkları paylaşılıyor:
“3 günlük Qingming festivali boyunca otobüsler ücretsiz olacak.”
MOTİVE EDİCİ PAYLAŞIMLAR
Milliyetçilik, cesaret, tarihteki önemli olaylar ve insanlar hakkında okuyanları galeyana getirmeyi amaçlayan paylaşımlar bu sınıfa giriyor:
“Herkes güzel bir hayat yaşadığında Çin rüyası gerçekleşmiş olacak.”, “Daha ileri gitmek için hepimiz kendi üstümüze düşeni yapmalı ve inisiyatif almalıyız.”
Kaynak: Bloomberg