IŞİD, sosyal medyada da çocukları hedef alıyor. Terör örgütü, 7-18 yaş arasındaki çocukları etkileyebilmek için mizah unsurunu kullanıyor.
Türkiye’de kanlı eylemler gerçekleştiren ve eylemlerinde genellikle Türk vatandaşlarını canlı bomba olarak kullanan IŞİD, sosyal medyada da çocukları hedef alıyor. Terör örgütü, 7-18 yaş arasındaki çocukları etkileyebilmek için mizah unsurunu kullanıyor ve capslerden faydalanıyor. Gündemdeki popüler konuları takip eden, şarkı sözlerini propaganda amaçlı kullanan örgütün kanlı planları arasında sosyal medyada çocukları mizah yoluyla etkilemek var.
IŞİD terör örgütünün Twitter’daki en büyük hedefi, çatışma ortamının da etkisiyle PKK, PYD, YPG ve YPJ. Bu hedefler çoğunlukla “ateist”, “kafir”, “mürted” gibi sıfatlarla anılıyor. Çok eleştirilen bir diğer hedef ise kamuoyundaki yaygın kanının aksine Türkiye Cumhuriyeti Devleti ve hükümeti. Sıradan IŞİD sempatizanları Türkiye’deki iktidarı “Allah’ın hükmettikleriyle hükmetmediği” iddiasıyla “tağut” olarak tanımlıyor ve hedef gösteriyor.
Gazi Üniversitesi’nde, Türkçe yazan IŞİD terör örgütü destekçisi kullanıcıların 509 tweeti analiz edildi. Söz konusu hesaplara ulaşma aşamasında, “#isis, #işid, #daesh, #daeş” gibi etiketlerin sonuç vermediği belirtilirken, bu aramalarda büyük oranda ana damar ve popüler medya kuruluşlarının haberlerinin yer aldığı belirtildi. Terör destekçisi hesapları bulmak için, “#dawlah, #HilafetTR, #HayrEyaleti, #Rakka, #İslamDevleti” gibi ifadeler kullanmak gerekiyor.
ROTA: İSTANBUL-ANKARA-RAKKA
Twitter’da yer alan ifadeler üzerinden yapılan incelemede, kullanıcıların bir bölümünün Rakka’da yaşayıp cephede IŞİD’e destek verdiği, bir kısmının “İslam Devleti’ne” gidiş hazırlık ve hayalinde olduğu belirtildi. Destekçilerin bir bölümünün ise Türkiye-Rakka arasında hareket halinde olduğu, bir gün Sultanbeyli’de çay içtiklerini ya da Elmadağ’da araba kullandıklarını söylerken, ertesi günlerde Rakka’ya vardıklarını duyurdukları ifade edildi.
KAFA KESME GÖRÜNTÜLERİNİN BULUNDUĞU HESAPLAR HALA AKTİF
Araştırma sürecinde kayıt altına alınan bazı hesapların “uygunsuz şiddet içerikleri” nedeniyle askıya alındığı belirtilen araştırmada şu ifadelere yer verildi:
“Ancak kanlı kafa kesme görüntüleri yer alan hesaplar hala aktif. Televizyonda akıllı işaretler ile çocuklarımızı koruduğumuzu düşünürken, ellerine tutuşturduğumuz mobil cihazlarla onları terör örgütlerinin hedefi haline getirişimiz gerçekten ürkütücü. Sosyal medya için etik düzenlemelerin ve denetimin oluşturulması da, bu denli akışkan ve dinamik bir içerik karşısında maalesef olanaklı görünmüyor.”
KAFA KESME GÖRÜNTÜLERİYLE MANZARA FOTOĞRAFLARI AYNI HESAPTA
Örneklem olarak seçilen hesapların büyük oranda kişisel mesajlar içerdiğine dikkat çekilen araştırmada, IŞİD destekçisi bir profil, kendisini, sadece “mücahit” ya da “inanan” olarak tanımlamıyor. Terör destekçisi hesaplarda, “hayvan sever, doğa sever, sanatsever, entelektüel ve aile babası” gibi kimlikler de bulunuyor. Bu nedenle kanlı görüntülerin yer aldığı hesapları takip edenler aynı zamanda, kedi fotoğrafları, doğa manzaraları, sevimli çocuk görüntülerini de aynı akışta görebiliyor.
IŞİD’İN EN ÇOK ELEŞTİRDİĞİ HEDEFLERDEN BİRİ TÜRKİYE
Destekçilerin Twitter’da en çok kimi eleştirdiğine yönelik yapılan analizinde ise şu değerlendirmelere yer veriliyor:
“En büyük hedef, çatışma ortamının da etkisiyle PKK, PYD, YPG ve YPJ. Bu hedefler çoğunlukla ‘ateist’, ‘kafir’, ‘mürted’ gibi sıfatlarla anılıyor. Çok eleştirilen bir diğer hedef ise Türkiye Cumhuriyeti Devleti ve hükümeti. Kamuoyundaki yaygın kanının aksine, sıradan IŞİD sempatizanları Türkiye’de iktidarın ‘tağut’ (Allah’ın hükmettikleri ile hükmetmeyen) olarak nitelendiriyor. Bu nedenle de hedef gösteriyor. Benzer bir şekilde, içinden doğdukları El-Kaide’yi ve diğer bir terör örgütü olan El-Nusra Cephesi’ni ‘light’ buldukları için hedefe koyuyorlar. İlginç bir biçimde, tweetlerde İslam coğrafyası için ‘tarihi düşman’ olarak nitelendirilen ‘Batı Dünyası’ ve ABD daha az hedef gösteriliyor. ‘Gerçek Müslüman’ olmayı beceremediğini düşündükleri Müslümanlar daha çok eleştiriliyor.”
ÇOCUKLARI ETKİLEMEK İÇİN CİDDİ KONULARI MİZAHLA ANLATIYORLAR
Araştırmaya göre, tweetlerdeki temel konu savaş. Bu başlık altında, ganimet, silahlar, esirler, şehitler ve infazlar sıklıkla değinilen konular arasında. Sık kullanılan anlatı türlerinden bir başkası ise “mizah” ve “ironi”. Capsler, şarkı sözleri, gündemdeki espriler de tweetlerde kendine yer buluyor. Bu konuda Allah’ın emirlerine neden uyulması gerektiği konusunda Hande Yener’in Sebastian şarkısı üzerinden “Sebastian söyle onlara tağutu reddedip Allah’a iman etmezlerse senin gibi kafir olurlar” gibi alıntılarla 7-18 yaş aralığındaki çocukların dikkati çekilmeye çalışılıyor.
Kaynak: ANKA