Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık paylaştığı yerli otomobil prototiplerinin 'Cadillac BLS’ye benzerliği tartışma konusu oldu. Otomobil meraklıları 'Yerli otomobil Cadillac BLS'den mi kopya edildi?' sorusunu soruyor.
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın Ocak 2011’de Başkabanlık döneminde ilk olarak TÜSİAD Genel Kurulu’nda dile getirdiği ve hükümetin 2023 programı içindeki en önemli hedeflerden biri olan ‘Yüzde 100 Türk malı otomobil üretimi’ ilginç bir hal almaya başladı.
PROJE YİNE RAFA MI KALKTI?
7 Haziran seçimlerinden kısa bir süre önce Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık, yerli oto konusunda önemli çalışmalar yaptıklarını ve yol aldıklarını açıkladı. Projenin
TÜBİTAK bünyesinde geliştirildiğini söyledi. Başka detay vermedi. Yine seçimlerden bir hafta önce Başbakan Ahmet Davutoğlu,
“Kendi milli otomobilimizi yapıyoruz inşallah. 2015 Ağustos’unda ilk prototip üretim, 2016’da inşallah ilk filo üretimi gerçekleşecek” açıklamasını yaptı.
Cadillac BLS
Yerli otomobil
Seçim gerçekleşti, AKP tek başına iktidar olamayınca
‘proje yine rafa mı kalktı?’ sorusu gündeme geldi. Ama erken seçim kararı alındıktan sonra yerli oto açıklamaları yeniden artmaya başladı.
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık dün ilk kez uzun süredir tartışılan yerli otomobil prototiplerinin kamuflajlı görüntüsünü kamuoyuyla paylaştı. Üretilmiş 3 prototip bulunduğunu belirten Işık,
“İnşallah 2016’da her türlü mevsim, iklim ve arazi şartında deneyeceğimiz 30-40 araç üretmeyi hedefliyoruz. 2020’den önce de 2019 sonuna kadar Türkiye’de bunun seri üretimini başlatmayı hedefliyoruz” dedi.
RESİMLER ŞOK ETTİ
Ancak yerli otomobilin resimlerini görenler küçük çaplı bir şok yaşadı. Dışı kamuflajlı olsa da otomobil meraklıları aracın
‘Cadillac BLS’ olduğunu hemen anladılar. Hele Bakan Işık’ın yerli otomobilin içini gösteren fotoğrafı sadece Cadillac logosunun kapatıldığını gözler önüne serdi.
17 Ağustos’ta
‘Yerli otomobilin şifreleri’ başlıklı yazımda projenin içinde TÜBİTAK’ın dışında Malezyalı Proton, İsvecli Saab, BMC ve İngiliz tasarım firması Frezer-Nash’ın yer aldığını yazmıştım. Yazımın sonuna da,
“Gerek Bakanlık gerek TÜBİTAK’tan bir açıklama yapılırsa, yine bu sayfalarda aynı şekilde yer vermek isterim.
Türk halkının ve otomotiv sekterönünün merakla beklediği bu projeyle ilgili detayları bilmek hepimizin hakkı” şeklinde bir bölüm koymuştum. Tahmin edeceğiniz gibi ne bir açıklama, ne bir yalanlama gelmedi. Sadece 1 hafta sonra hükümete yakın bir gazetede haberimi doğrular nitelikte,
“Yerli otoda Proton ve Saab teknolojisi” başlıklı bir yazı yayımlandı. Yani işin içinde Proton ve Saab olduğu dolaylı bir şekilde doğrulanmış oldu.
CADILLAC BAĞLANTISI
TÜBİTAK’ın 3 yıl önce iflas edip, Çinlilerin bünyesine giren İsveçli Saab’la çalıştıklarını ve 9-3 modeli üzerinde geliştirilen elektrikli araç prototipinin üzerinde çalıştıklarını duymuştum ama aracın Saab tarafından İsveç’te yine 9-3 platform üzerinde geliştirilen 2007 model Cadillac BLS olacağını inanın ben bile tahmin edememiştim.
Cadillac BLS
Bilmeyenler için bağlantıyı şöyle aktarayım;
Cadillac ve Saab, Amerikan General Motors’un (GM) bünyesindeki iki markaydı. 2006 yılında Cadillac Avrupa pazarında daha etkili olmak için Saab’la birlikte 9-3 platformunda BLS modelini geliştirdi ve İsveç’te üretmeye başladı.
Aracın pek başarılı olduğu söylenemez. Zaten daha sonra Saab iflas etti ve sancılı bir sürece girdi. 3 yıl öncede Çinliler aldı ama hala toparlanabilmiş değil. İşte dün Bakın Işık’ın gösterdiği kamuflajlı araç, Cadillac’ın Avrupa’da başarı elde edemeyen Saab versiyonu BLS’den başkası değil. Şaka gibi değil mi. Yerli otomobilimiz meğer ‘Milli Cadillac’mış...
Kaynak: Emre Özpeynirci | Hürriyet