Sınavlarda aşırı stres, kaygı ve olumsuz düşüncenin etkisinden olumlu şeyler hayal edilerek kurtulabileceği bildirildi.
Sınavlarda aşırı stres, kaygı ve olumsuz düşüncenin etkisinden olumlu şeylerin hayal edilmesiyle kurtulabileceği bildirildi.
Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) Fatih Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölüm Başkanı Doç. Dr. Mustafa Şahin, AA muhabirine yaptığı açıklamada, öğrencilerin başarılı eğitim ve öğretim hayatı geçirmelerinde ailelerinin büyük faktörü olduğunu belirterek, "Aileler öncelikle bu ülkeye ve dünyaya iyi bir vatandaş mı yetiştiriyoruz, yoksa sınava mı hazırlıyoruz sorusunu kendilerine yöneltmeleri lazım. Çocukları için kendilerine soracakları bu sorular vicdani sorulardır ve cevapları nettir. Ailelerin en değerli varlıkları olan evlatlarını tekrar değerlendirebilmeleri için bu soruları sormaları ve buna göre çocuklarıyla yeni bir ilişki kurmaları çok önemli" dedi.
Sınavların öğrencilerin eğitim hayatlarında büyük önemi olduğuna işaret eden Doç. Dr. Şahin, şunları söyledi:
"Sınav insanı geren ve strese sokar ancak bu gerginlik ve stres yeterli düzeydeyse çok zararlı bir şey değildir. Tam aksine az ya da hiç olmayan stres ile bir şeyleri ortaya koymanız mümkün olmaz. Onun için çocuklarımız sınavda stres yaşayabilirler ama miktarı önemlidir. Çocuğumuzdan sınavda başarı istiyorsak öncelikle onlarda başarısızlık düşüncesini hayatlarından çıkarmamız lazım. Başarıya odaklanmak önemli bir faktör. Ailenin koyduğu yüksek beklenti de çok önemli. Ne kadar iş üretebiliyor ya da üretebileceği nedir gibi konularda oluşturulan fazla beklenti sıkıntı oluşturabilir."
SINAV KAYGILARI
Doç. Dr. Şahin, insan beyninin olumsuzlukları daha fazla merkeze alması nedeniyle kaygıların ortaya çıktığını ifade ederek, şöyle devam etti:
"Olumsuz düşüncelerden çok fazla beslendiğimiz için kaygılarımız artıyor. Böylelikle öğrencilerde 'sınavı kazanamazsam her şey biter' düşüncesi oluşuyor. Oysaki hiç bir şey bitmeyecek ve yeni bir gün başlayacak. Sınav sonucunda yaşanacak başarısızlık rezil olmayı oluşturacak bir şey değil. Sınav günlerinde ani bir karın ağrısı, trafik sorunları gibi binlerce değişken vardır. Çocuklarımıza 'ben elimden geleni yaptım' demeyi öğretemiyoruz. Hatalı düşünceler bu kaygıyı yüksek düzeyde besliyor. Hazırlık yoksa başarı beklemek anlamsız olur. Gerçekten çalıştık ama verimli çalışabildik mi? Sınava gireceğimizi bildiğimizden bunları sınava girmeden birgün önce değil, daha önceden sormamız gerekiyor. Ayrıca dinlenme ve eğlenmeye zaman ayırmak gerekiyor. Bir çocuğun hayatında spor ve sanat yoksa gelişmesi, başarılı olması zordur."
Çocukların kaygılarını ifade etmelerine ailelerin fırsat vermesi gerektiğini vurgulayan Şahin, şunları kaydetti:
"Onların sınavlarla ilgili konuşmalarına ve değerlendirmelerine yeterince zaman ayırsınlar. Böylece bir fikir elde ederek sorunları varsa onunla başa çıkabilirler. Sınavlarda olumsuz düşünceleri nasıl hayatımızdan çıkarmalıyız diye baktığımızda öğrencinin hemen bir hayal kurması gerekiyor. Öğrenci, yapamayacağım diye gelen düşüncenin karşısına getireceği bir hayal ile olumsuz düşünceden kurtulabilir. Örneğin, o anda sınavı istediği gibi geçirmiş, istediği bölümü kazanmış ve o şekilde geçen bir gününü düşünsün."