Yerel seçimlere 15 gün kala belediye başkanı adayları arasındaki yarış da hız kazandı. Adaylar projelerini açıklayıp oy isterken seçmen de yaşamını kolaylaştıracak başkanını seçecek. Megakent İstanbul’da da durum farklı değil. En önemli sorunu trafik olan İstanbul’da, büyük çekişmenin en büyük adayları olan AKP'li Kadir Topbaş ile CHP’li Mustafa Sarıgül, İstanbulluların her gün en az 2 saatinin geçtiği trafiğe çözüm yolu bulmak için kolları sıvadı.
İki adayın da metroya, dolayısıyla toplu taşımaya dikkat çektiği projelerinin içinde, İstanbul’daki taşımanın ancak yüzde 4’ünü oluşturan deniz yolunun daha çok kullanılması da önemli yer tutuyor. 10 yıldır belediye başkanlığı yapan ve bazı projelerinin inşaatı devam eden Topbaş’a karşılık, Sarıgül’ün araçlarıyla gelen vatandaşların rahatça park edip metroyu kullanabilecekleri ‘aktarma istasyonları’ öne çıkıyor.
Yeni metro inşaatları için bahsedilen bütçeler ise dudak uçuklatıcı. Sarıgül, her 1 kilometrelik metro projesinin 50 milyon dolarlık maliyeti olduğunu dile getiriliyor. Bu durumda, 5 yılda sadece metro için 110 kilometrelik yeni hat yapacağını ifade eden Topbaş 5.5 milyar dolar, 200 kilometre sözü veren Sarıgül ise 10 milyar dolar harcayacak.
Seçilmesi durumunda 5 yıl içinde 200 kilometrelik yeni metro hattı yapacaklarını dile getiren Mustafa Sarıgül, var olan hatları da birbirine bağlayacaklarını, metronun ulaşamadığı bölgelerden otomobilleriyle gelecekler için park yeri bulunan aktarma merkezleri yapacaklarını ifade ediyor. Otomobili olanlar için aktarma istasyonlarının şart olduğunu belirten Sarıgül, bu merkezlerin altında otopark, üstünde ise yaşam merkezleriyle hizmet vereceğini kaydediyor.
Sarıgül, şöyle devam ediyor: “Aktarma istasyonları, bir an önce metroya binip eve ulaşma yeri değil keyif de yapılabilecek yerler olacak. Metroyu kullanacaklardan otopark ücreti alınmayacak. Aksi takdirde bu insanları metroya bindiremezsiniz. Bu aktarma istasyonlarının 20 noktada olmasını planlıyoruz. Burada yerine göre değişmekle birlikte 3 bin-10 bin araçlık otoparklar bulunacak.” Önceliği metroya veren Sarıgül, bunun için 5 yılda 10 milyar dolar harcayacak; toplu ulaşım ağı denizde de devam edecek. Sarıgül, maliyeti düşük olduğu için havarayı da düşündüklerini ancak henüz çalışma aşamasında olan projeyi İstanbul’un tarihi dokusunu bozmaması koşuluyla yapabileceklerini ifade ediyor.
KENTSEL DÖNÜŞÜM
Sarıgül
- Kentsel dönüşümde ev sahiplerinin hakkı korunacak, tapu ve 2-B’den kaynaklanan sorunlar çözülecek.
-Binalar güçlendirilecek, kent depreme hazırlıklı hale getirilecek.
Topbaş
- 15 dakikada Mecidiyeköy’den Altunizade’ye ve Çamlıca’ya ulaşımı sağlayacak teleferik hattı.
- Üç etaptan oluşan Zeytinburnu Çırpıcı Kent Parkı, 1 milyon metrekareye ulaşacak.