Önceki gün gündeme gelen Süleyman Şah krizi sonrası yeni bilgilere ulaşıldı. Buna göre, 8 aydır asker değişimi yapılamıyor, MİT güvenliği sağlayamayınca 4 aydır kontrol havadan jetlerle sağlanıyor.
Askeri kaynaklardan elde edilen bilgilere göre; MİT, 8 aydır orayla ilgili güvenli bir istihbarat sağlayamayınca 8 aydır türbede nöbet tutan askerlerin değişimi yapılamıyor. Son olarak 2 ay önce MİT'in güvenli geçiş oluşturuldu şeklindeki istihbaratın ardından birlikler sınıra gitti. Bu arada Malatya ve Konya'dan kalkan jetler havadan güvenliğin sağlanması için sınır hattı boyunca devreyi uçuşu yaptı. Ancak sınırın öte yanında güvenlik sağlanamadı bilgisi üzerine 8 saat havada kalan uçaklar üslerine dönerken, sınırda değişime giden birlikte geri çekildi.
HER DEVREDE 6 UÇAK
Kaynaklardan elde edilen bilgilere göre, sınırın Suriye tarafından MİT'in 12 kontrol noktasında İŞİD ve muhaliflere para vererek geçiş için anlaştığı ancak başka grupların ikna edilememesi üzerine geçişin iptal edildiği iddia edildi. Bu şekilde 4 kez geçiş için birimlerin harekete geçtiği ancak her seferinde güzergah güvenliği MİT tarafından sağlanamadığı için geçişin gidecek askerlerin can güvenliği nedeniyle ötelendiği bildirildi.
Bu arada, Suriye olaylarının başladığı günden bu yana yani 4 yıldır 900 kilometrelik Suriye sınır hattının havadan F-16 ve F-4 lerle sağlandığı, Malatya, Konya ve Merzifon'dan kalkan uçakların sınır hattı boyunca gündüz 08.00-18.00 arasında her devreye 6 uçak çıkacak şekilde 6 uçağın iki bölümde uçuş yaptığı öğrenildi.
Senede 365 gün boyunca 4 yıldır bu şekilde güvenlik için uçuş yapan her bir uçağın bir devriye atma maliyetinin 30 bin lira olduğu ve bunun 4 yıllık bilançosunun muazzam bir gidere tekabül ettiği öğrenildi.
Sınırın mayınlardan temizlenmiş olması ve Türkiye'nin hava savunma sistemlerinin yetersizliği nedeniyle çaresizlikten bu kadar maliyete rağmen jetlerin sınırı korumaya aldığı öğrenildi. Son olarak hatırlanacağı üzere sınırı geçen suriye helikopteri sınırı gözetleyen türk jetleri tarafından vurulmuştu...
TÜRBE RİSK ALTINDA
Türkiye sınırına 35 km uzaklıkta, Fırat Nehri'nin kenarında hakim bir tepede Caber Kalesi içerisinde yer alan türbeyi koruyan askerlerin değişimi, Gaziantep sınırında bulunan Carablus Sınır Kapısı’ndan askeri konvoylar eşliğinde yapılıyordu. Türbe 1921 yılında Fransa ile yapılan Ankara Anlaşması şartları gereği Türk toprağı sayılıyor ve Türk askeri tarafından korunuyor.
Sınırdaki hareketlilik zirve noktaya ulaşınca, Türbeye oldukça yakın bir konumda bulunan Beşşar Esed yönetimine ait Tabka Havalimanının kontrolü IŞİD'in eline geçmişti. IŞİD’in Tabka Askeri Havaalanı’nı ele geçirmesinin ardından kendisini tehdit eden Esed hava güçleri de bölgeden çekildi. Böylece türbe büyük bir risk altında kaldı.