CHP İstanbul Milletvekili Gülay Yedekci, Hasankeyf'in sular altında kalacak olmasına tepki gösterdi.
Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı, TBMM Genel Kurulu’nda kabul edilerek yasalaştı.
Bu yasanın ardından UNESCO’nun 10 kriterinden 9’unu yerine getiren Hasankeyf, sular altında kalacak. Dicle Nehri üzerinde inşa edilen Ilısu Barajı ve HES Projesi göl alanında kalacak olan Batman ili Hasankeyf ilçesinin ekli krokide koordinatları, belirtilen alana taşınacak.
Ayrıca, Hasankeyf ilçe merkezinin yeni yerleşim yerine nakline kadar geçecek süre içinde, ilçenin hukuki varlığını mevcut yerleşim yerinde sürdürmesi hüküm altına alınacak.
Genel Kurulu’nda yaptığı konuşmada duruma tepki gösteren CHP İstanbul Milletvekili Gülay Yedekci, Hasankeyf’in Mezopotamya’da insanlığın yerleşik hayata geçtiğinin en belirgin örneği olduğunu söyledi.
Yedekçi, “Hasankeyf’i birinci derece sit alanı yapan en önemli özellik bir bütün içerisinde mağaralar, kalenin tarihî dokusu, ibadethaneler ve burada yaşayan atalarımızın mezarları ve kazı çalışmaları daha bitmemiş, gün ışığına çıkmayı bekleyen binlerce tarihî eserin burada yer almasıdır. Sular altında kalacak olan binlerce mağaranın taşınması zaten söz konusu değildir. Zeynel Bey Türbesi’nin ise dış cephesindeki mozaik kaplamalardan dolayı eski özelliğini koruyamayacağı için sökülüp tekrar montajı imkânsızdır.
Ray sistemiyle taşınması durumunda ise kot farkı çok olduğundan sarsıntılarla türbenin kesinlikle yıkılacağı ortadadır. Bir yapının planını yapmadan önce bireyin yaşadığı coğrafyadaki kültürel değerler, gelenekler, dinî değerler ve kültürel mekânlar gözetilmelidir; aksi hâlde, plan işlevsizdir. Bu kural dünyanın her yerinde, planlama bazında, her kurum ve kuruluş için geçerlidir. UNESCO’nun 10 kriterinden 9’unu yerine getiren Hasankeyf’in sular altında bırakılması insanlık suçudur. Hasankeyf’te 60 yıl ömürlü baraj 12 bin yıllık tarihe tercih edilmemelidir. Barajın havzasının bulunduğu alanlardan gelecek kil, silt gibi malzemelerin ‘ölü hacim’ diye tabir ettiğimiz baraj altı kotunu doldurması sonucunda baraj ömrü tükenmekte ve atıl duruma gelmektedir.” dedi.