5 milyon öğrencinin yıl sonu başarı puanları yanlış hesaplandı. Mevzuatta yer aldığı şekilde aritmetik ortalama yerine ağırlıklı ortalama alındı.
Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB), 5, 6, 7, 8 sınıf öğrencilerinin yıl sonu başarı puanlarını mevzuatın dışında hesapladığı ortaya çıktı. 5 milyon öğrencinin karne notları yanlış hesaplandı. Bu durum Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş’te (TEOG) sıralamanın değişmesine neden oldu.
PUAN FARKI OLUŞUYOR
Milli Eğitim Bakanlığı, yıl sonu başarı puanlarını
22 Mayıs 2015’te yayımlanan Ortaöğretim Kurumlarına Geçiş Yönergesi’nin 5. Maddesi’nde belirtildiği şekilde aritmetik ortalama ile hesaplamak yerine ağırlıklı ortalama yöntemiyle hesapladı. Puanlar karnelere işlendi. MEB, 25 Haziran’da karneler verildikten 12 gün sonra Okul Öncesi Eğitim Kurumları ve İlköğretim Kurumları yönetmeliğinde değişikliğe gitti.
Resmi Gazete’de yayımlanan yeni yönetmelikte, yıl sonu başarı puanlarının ağırlıklı ortalaması alınarak hesaplanması istendi. Sonuç olarak yapılan yanlış hesap, mevzuata uydurulmuş oldu.
Eski hesaplama ile yeni hesaplama arasında puan farkı oluştu. Fark, öğrencinin derslerdeki başarısına göre değişiyor. Örneğin yıl sonu başarı puanı aritmetik ortalamaya göre
84,68 olan bir öğrencinin ağırlıklı ortalaması 80,62 olarak hesaplandı.
‘YENİDEN HESAPLANMALI’
Bugün 1 milyon 300 bin öğrencinin sonuçlarının açıklanmasını beklediği TEOG’da sıralama değişti. Yeni hesaplamayla Türkçe, matematik gibi derslerden yüksek puanı olanlar avantajlı duruma geçti.
Eğitim İş İstanbul 1 Nolu Şube Sekreteri Maksut Balmuk da Aydınlık’ın tespitini doğruladı. Balmuk şöyle konuştu:
"İncelediğimiz karnelerde bu durumu tespit ettik. Yani MEB, daha yönetmelik yayımlanmadan puanları bu yönetmeliğe göre hesaplamış. Bu durum tek kelime ile skandaldır. Öğrencilerin puanlarını mevzuata aykırı hesaplamak, bir yıl boyunca tüm hesabını buna göre yapan veli ya da öğrencinin puanları ile oynamak skandaldır. Buna itiraz eden veliler olursa kesinlikle kaosa yol açacak sonuçlar ortaya çıkacaktır. Bakanlık puanları, önceki mevzuata göre yeniden hesaplamalıdır. MEB’in kamuoyunu bilgilendirme zorunluluğu vardır.”
KARNELERDE 2 BASAMAK EKSİK
Virgülden sonraki puanın bile bir okula girişte etkili olduğu liseye giriş sistemi TEOG’da MEB’in bir başka hatası daha ortaya çıktı. Karnelerdeki yıl sonu başarı puanları mevzuata göre virgülden sonra 4 basamak devam ettirilmesi gerekirken 2 basamak devam ettirildi. Bu da sonuçların değişmesine neden oldu. Eğitim İş İstanbul 1 Nolu Şube Sekreteri Maksut Balmuk, “Yönetmelikte ‘Yıl sonu başarı puanı tespit edilirken, bölme işlemi virgülden sonra dört basamak yürütülür’ denildiği halde tüm karne incelemelerinde görüyoruz ki virgülden sonra 2 basamak yürütülmüştür. Bu durum 1.3 milyon öğrencinin sıralamalarını değiştirir.”
Yıl sonu başarı puanı 84,6889 olması gerekirken 80,6200 hesaplanmış.
Kaynak: Aydınlık / Özlem Konur Usta