Türkiye’nin alternatif ihracat pazarları, siyasi karışıklıklara kurban gidiyor. Yemen’e geçen yıl 643 milyon ihracat gerçekleştirildi
Yemen’de başlayan askeri operasyonlar, Türkiye’nin bu ülkeye yaptığı ihracatı da zora sokacak. Avrupa ve Ortadoğu gibi ana ihracat pazarlarındaki ekonomik ve siyasi çalkantılar nedeni ile ihracat hedeflerini bir türlü tutturamayan Türkiye, Yemen’de başlayan olayların ardından, bir alternatif pazarını daha kaybetme tehlikesi ile karşı karşıya.
Son 4 yılda Yemen’e yaptığı ihracatı ikiye katlayarak, 643 milyon dolara ulaştıran ihracatçılar içinde kaybeden ise demirçelik sektörü olacak.
ARAP BAHARI ETKİLEDİ
2008 yılından beri 300 milyon doların üzerinde seyreden Türkiye’nin Yemen’e ihracatı, ‘Arap Baharı’yla başlayan Yemen’deki iç karışıklık nedeniyle 2011 yılında 273 milyon dolara gerilemişti.
Burada sinyallerini veren gerileme o dönemde iş adamlarını tedirgin ederken, DEİK Türk Yemen İş Konseyi Başkanı Sadık Yıldız tarafından “İhracatımızı tamamen kaybedebiliriz” açıklamaları yapılmıştı.
Sonraki yıllarda ise ihracat, artış eğilimini sürdürerek 2014 yılı itibarıyla 643 milyon dolar civarında gerçekleşti. Bu rakamla Yemen, Türkiye’nin ihracat yaptığı 249 ülke içinde 42’inci sırada yer alıyor.
6 TÜRK FİRMA YEMEN’DE İŞ YAPIYOR
Türk Yemen ticaret hacmine bakıldığında en büyük risk 1986 yılından bu yana ülkeye 700 milyon dolarlık yatırım yapan müteahhitlik sektörü için oluşuyor. Müteahhitler Birliği bünyesindeki 6 firmanın Yemen’de yatırımı söz konusu.
İhracatçılar açısındansa demirçelik sektörü 407 milyon dolarlık iş hacmiyle, Yemen ,için önemli bir ortak. Çelik ihracatı dışında Türkiye, Yemen’e en çok 108 milyon dolarla hububat ve gıda ihracatı gerçekleştiriyor. 12 milyon dolarlık halı ihracatı da önemli kalemler arasında.
Geçen yıl Türkiye 5 milyon dolarlık demir ve dondurulmuş balık sattı. Yemen, bu yılın ilk ayında ise Türkiye’ye sadece bin dolarlık satış gerçekleştirmiş.
Kaynak: Saime Başçı/Sözcü Gazetesi