Anlaşmalar gereği yüklenici firma Koçoğlu’nun kullandığı dış finansman kredilerini Karayolları Genel Müdürlüğü üstlendi. Yaklaşık 35 milyon doları Hazine ödeyecek, yani para vatandaşın cebinden çıkacak.
Manisa-İzmir otoyolu üzerindeki Sabuncubeli Tüneli’ni inşa eden Koçoğlu AŞ iflas ederken borçları vatandaşın sırtına yüklendi.
35 MİLYON DOLAR HAZİNEDEN ÇIKACAK
Tünel, AKP döneminin gözde ihale yöntemi ‘kamu-özel işbirliği’ şeklinde yapılıyordu. Yüklenici firmanın Ekim 2014 itibarıyla batmasının ardından tünel inşaatı durdu.
Fakat anlaşmalar gereği Koçoğlu’nun kullandığı dış finansman kredilerini Karayolları Genel Müdürlüğü üstlenmek zorunda. Ödenecek miktar yaklaşık 35 milyon dolar. Bu para Hazine’den çıkacak.
Eylül 2011’de temeli atılan çift tüp tünelin şu ana kadar bir tüpü 1.560, diğeri 1.486 metre ilerlemiş durumda. Yaklaşık 2.500 metresi eksik kalan tünel için yeni ihaleye çıkılacak. 110 milyon liralık maliyetin 150 milyonu bulması bekleniyor.
Kamu-özel işbirliği ile yapılan birçok proje şu anda devam ediyor.
Ekonomideki kötü gidişata göre benzer iflasların olmasından korkuluyor. Bu durumda Türkiye’nin borç stoku katbekat artacak.
YILDIRIM 'KAMUYA ÖZEL YÜK GETİRMİYOR' DEMİŞTİ AMA...
Sabuncubeli, keskin virajları sebebiyle ölümlü trafik kazalarının en fazla olduğu noktalardan biri. Bu sebeple çift tüp tünel inşaatı büyük önem arz ediyordu.
Tünelin temeli 10 Eylül 2011 tarihinde atılmıştı. 110 milyon liraya mal olacak tünelin temel atma töreninde konuşan dönemin Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım,
“Kamu-özel sektör ortaklığı ile yapılan bir proje. Bu yönüyle kamu bütçesine ilave bir yük getirmiyor. Karar süreçlerini hızlandırıyor” demişti.
Koçoğlu İnşaat’ın patronu Mehmet Şükrü Koçoğlu ise, “
Finansmanı bize ait, görüşmeler devam ediyor. İnşallah bu bölgeye yaptığımız beşinci proje olacak. Alnımızın akıyla 13 yıl işletiriz” ifadelerini kullanmıştı.
Ancak temel atıldıktan sonra 7 ay tek bir çivi bile çakılamamasıyla gündem olan tünel inşaatı, her geçen gün çıkmaza girmişti. Aynı süreçte borç batağına saplanan inşaat şirketinin de iflası açıklanmıştı.
Bunun üzerine yeni formüller üzerinde durulmaya başlanmış ama bir türlü ilerleme sağlanamamıştı.
Şu ana kadar tünelin bir tüpünde 1.560 metre, diğerinde 1.486 metre ilerlenmiş durumda.
Karayolları 2’nci Bölge Müdürü Abdulkadir Uraloğlu, ocak ayında yaptığı konuşmada tünel için yeni ihaleye çıkılacağını belirterek,
“Şu anda tünel inşaatında 2,5 kilometrelik bir eksik var. Maliyet, yaklaşık 150 milyonu bulacak” bilgisini vermişti.
Kamu-Özel İşbirliği projelerine Hazine garantisi getirilmişti. 3996 sayılı kanuna göre yurtdışından sağlanan finansmana tamamen veya kısmen borç üstlenim taahhüdü veriliyor.
Görevli şirketin kusuru sebebiyle sözleşmenin feshedilmesi halinde, borç bakiyesinin yüzde 85’inin üstlenilmesi yönünde taahhüt veriliyor.
Kaynak: Ahmet Dönemz / Zaman