Halka açık Türk Telekom’un, Sabah’a verdiği 4 tam sayfalık ilan tepki çekti.
CHP’li Akif Hamzaçebi, “Bu şirketlerde vatandaşın parası var. İlan verirken tarafsız olsunlar” dedi
Borsada işlem gören Türk Telekom’un 4.5G ihalesini fırsat bilerek AKP’ye yakın medya kuruluşlarına sayfalar dolusu ilan vermesi eleştirilere neden oldu. 21.7 milyar lira piyasa değerine sahip ve hisselerinin yüzde12.53’lük bölümü halka açık olan Türk Telekom’un tanıtım ve reklam faaliyetlerinde tercih kullanırken yandaş kuruluşlara kaynak aktaran bir tutum içinde olması tepki çekmeye devam ediyor. Önceki gün Avea ile 4.5G ihalesine katılan Türk Telekom’un gazatelere verdiği tanıtım boyutlarını aşan ölçüsüz ilanları dolayısıyla “AKP’ye yakın şirktelere kaynak aktarılıyor” yorumları yapıldı.
Halka açık şirketlerin reklam ve ilan tercihlerini, “tiraj, reyting, erişim ve etkinlik kriterleri” gözeterek yapması gerektiğine dikkat çeken uzmanlar, “siyasi talimatla” belli medya gruplarına ilan verilmesinin ahlaka da aykırı olduğunun altını çizdi. Uzmanlar, bir şirketin reklam ve tanıtım yaparken, mecrayı özgürce seçebileceğine, ancak halka açık şirketlerin vatandaşın parasını kullanırken, aynı rahatlıkla hareket edemeyeceğini ifade etti.
İLANIN TUTARI 1.2 MİLYON LİRA
Türk Telekom, devletin kasasına yaklaşık 4 milyar Euro girmesini sağlayan 4.5 G ihalesini fırsat bilerek, başta Sabah Gazetesi olmak üzere siyasi yönlendirmeyle oluşturulan havuz medyasına yine reklam akıttı. Telekom, dün bir dönem Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın damadının yönetiminde olduğu Sabah’a 4 tam sayfalık kapaktan reklam verdi. Şirketin gazeteyi saran 4 sayfalık giydirme reklam için 1.2 milyon lira ödediği konuşuluyor. Tutarın, uzun süreden beri gerçekleşmiş en yüksek bedelli reklam harcaması olduğu belirtiliyor.
SPK'YI GÖREVE DAVET EDİYORUM
İstanbul Milletvekili Akif Hamzaçebi 4.5G ihalesine giren şirketlerin halka açık şirketler olduğunun altını çizdi. Hamzaçebi, “Bunlar Sermaye Piyasası Kanunu’na göre SPK denetimindedir. Bu şirketlerde vatandaşın parası vardır. Vatandaş güven ilkesine dayanarak borsa üzerinden bu şirketlerin hisse senetlerini almışlardır. Vatandaşın parasından reklam verilirken bu şirketlerin tarafsız hareket etmesi gerekir. Medya arasında ayrım yapmamaları gerekir” diye konuştu.
Bazı şirketlerin havuz medyasına çok daha fazla ilan vermek için her fırsatı değerlendirdiklerini dile getiren Hamzaçebi “ Bu ilanlarla bazı basın organlarına kaynak aktarılmıştır. SPK’yı göreve davet ediyorum. SPK incelemeli ve sonuçlarını da kamuoyuna açıklamalıdır” dedi.
ETİK OLARAK DOĞRU DEĞİL
Reklam harcamalarının sadece belli bir grubun hakim olduğu medya grubuna değil dengeli bir şekilde dağıtılması gerektiğini belirten Sermaye Piyasası Kurulu’nun (SPK) eski Başkanı Doğan Cansızlar, haksız rekabet yaratıldığına dikkat çekti. Cansızlar, “Halka açık şirket olarak bunun açıklamasını yapması gerekir. Haksız rekabet yaratacağı düşünülüyorsa SPK’nın bu duruma müdahale etmesi gerekir. Memlekette ne yazık ki kurumlar gerektiği gibi tavır alamıyorlar. ‘Ondan olan’ ve ‘benden olan’ diye ayrım yapılması kurumların objektif çalışabilmesi yönünden sakıncalı durumlara sebep oluyor” diye konuştu. Kurumların siyasi çıkar gözetmelerinin etik olarak doğru olmadığını ifade eden Cansızlar, “Her şeyin kanunla yazılı olması şart değil. Halka açık şirketin vatandaşın haklarını en iyi koruyacak şekilde harcamalar yapması gerekir” diye devam etti.
YANDAŞ'A KAYNAK AKTARILIYOR
GSM operatörlerinin yönetimine devlet eski bakanları, üst düzey bürokratlar, eski vekiller yönetici olarak atandığına dikkat çeken CHP Tekirdağ Milletvekili, Genel Başkan Yardımcısı Faik Öztrak “Acaba ellerindeki nakit fazlaları özellikle yandaş medyaya aktarılarak seçim öncesinde yığınak mı yapılmaya çalışılıyor” dedi.
Öztrak “Zaten geçen seçimde adil olmayan medya desteğiyle seçime gidilmişti. Bu seçimde devlet yardımı da yok. Firmalar üzerinden medyaya yönelik bu tür kaynak aktarma operasyonları seçim adaletsizliğini derinleştiriyor” dedi.