Sompo Japan Sigorta Genel Müdürü Recai Dalaş, trafik sigortasında yaşananlar ve mahkeme kararlarının yabancı sermayenin güvenini sarstığını belirtti
SOMPO Japan Sigorta Genel Müdürü Recai Dalaş, trafik sigortasında yaşananlar nedeniyle yabancı sermayenin Türkiye’ye güveninin sarsıldığını söyledi. Trafik sigortasında gelinen noktayı değerlendiren Dalaş, sene başında bu yana 3.7 milyar lira karşılığında 12.3 milyon poliçe düzenlendiğini, geçen yılın aynı döneminde ise 3.1 milyar lira karşılığında 11.3 milyon poliçe satıldığını kaydetti.
Recai Dalaş, geçen yıl ortalama poliçe fiyatının 280 lira olduğunu, bu yıl 300 liraya yükseldiğini belirterek, “Fiyat artışının yüzde 7.1 olduğunu gösteriyor. Ancak bu ortalama değer. Poliçe bazında fiyatlar; aracın kullanım tarzı, kullanıldığı il hatta ilçe, sürücünün yaşı ve daha önce hasar alıp almadığı gibi birçok farklı parametreye göre değişmekte. En önemlisi ise aracın hasar geçmişi. Kötü hasar geçmişi fiyatları önemli ölçüde artırabilmekte. Basına yansıyan yüksek oranlı arış iddiaları bu tür durumlar için doğru olabilmekle birlikte genel durumu yansıtmamakta. Aslında fiyatların daha fazla artması gerekirken sigorta şirketleri arasındaki rekabet bunu engelliyor. Sigorta sektörü son yıllarda trafik sigortasında sürekli yüksek oranlı zarar ediyor” dedi.
SERMAYEDAR MUTSUZ
Recai Dalaş, trafik sigortasında yaşananların etkilerine de değinerek, sigortalıların dünyadaki en geniş teminatlı ürünü satın aldıklarını vurguladı. Primlerdeki artışın poliçenin sigortalıya sağladıkları ile karşılaştırıldığında makul olduğunu ifada eden Dalaş, “Ürünün fiyatının çok arttığını iddia eden sürücülere tavsiyem, bundan böyle araçlarını dikkatli, kurallara uyarak kullanmaları. O zaman primlerinde önemli artış olmadığını görecekler” dedi.
Recai Dalaş, sigorta şirketleri açısından bakıldığında ise sonuçların, tüm sektör ve özellikle de agresif büyüme stratejisi belirleyen şirketler için yıkıcı olduğunu belirterek, “Piyasadan umudunu yitirerek Türkiye’den çıkan, Hazine tarafından faaliyetlerine son verilen şirketler oldu. Birçok şirket yönetici değişikliğine gitti. Yerli ya da yabancı, pazara yatırım yapanların bir kaçı dışında ciddi mutsuzluk yaşadığını söyleyebiliriz” dedi.
ÇEKİLMEK İSTİYORLAR
Recai Dalaş, trafik sigortasında zararın önemli bölümünün 3-5-7 yıl önce ucuz fiyata satılan poliçelerden kaynaklandığına da dikkat çekerek, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Bu durum, o dönemde şirket satın alarak, Türk piyasasına giren sermayedarlarda hayal kırıklığı yarattı. Önceki sermayedar dönemine ait zararı, yeni sermayedar karşılamak zorunda kaldı. Bu zararın, değişen mahkeme kararları gibi nedenlerle artmış olmasının, yabancı sermayenin ülkeye güvenini de sarstığını düşünüyorum. Çünkü zararı artıran bu gelişmeler, oyun oynanırken, kurallarının devlet tarafından değiştirilmesi olarak algılanıyor. Nitekim son dönemde yapılmak istenen şirket satışlarına dikkat edilirse, ülkeye daha önce girmiş olan sermayedarların dışında, yurt dışından yeni alıcılar ilgi göstermiyor. Girmiş olanların da bir kısmı çıkmak için tabiri caizse fırsat kolluyor. Bu durumun, 10 yılda hiç bir dönem faaliyet karı sağlayamayan bir sektör için normal karşılanması gerektiğini düşünüyorum.”
Recai Dalaş, sigortacılığın özellikle sorumluluk sigortalarında uzun vadeli sonuçlar doğuran bir sektör olduğunu hatırlatarak, “Sektör denetimi artırılmalı, rezerv yetersizliğine müsamaha edilmemeli, sermaye yetersizliği için tolerans gösterilmemeli, uzun vadeli stratejiler geliştiremeyen ya da geliştirmek istemeyen yöneticilerin şirket yönetmesi öncelikle sermayedarlar tarafından engellenmeli” dedi.
ASIL SORUN MAHKEME KARARLARI
Recaİ Dalaş, trafik sigortasındaki zararın nedenlerine değinerek, şunları söyledi: “Trafik, sigortalının 3. şahıslara vereceği zararın tazminini karşılayan sorumluluk sigortası. Poliçe vadesi içinde oluşan hasarlar, şirketlere uzun yıllar sonra ihbar edilebilmekte. Şirketlerin maliyetlerini astronomik şekilde artıran, vefat ve sürekli sakatlık hasarlarıdır. Zararın büyük olmasının en önemli nedenleri arasında, son zamanlarda mahkemelerin mağdur lehine verdikleri tazminat tutarlarındaki astronomik artışın yanı sıra kusurlu sürücünün vefatı halinde destekten mahrum kalan yakınlarına tazminat ödenmesi yolundaki yargı kararlarıdır. Bunun yanı sıra yeni trafik sigortası genel şartları ile getirilen değer kaybı tazminatı da maddi hasarları önemli derecede artırmıştır.”
Kaynak: Hürriyet