3. Havalimanı'yla ilgili şoke eden iddia! "Ulaştırma Bakanı, yolsuzluğu kabul etti"

CHP'li Aykut Erdoğdu, Ulaştırma Bakanı Lütfi Elvan’ın, 3’üncü havalimanını inşaat sahasında yaptığı incelemeler sırasında gazetecilerin sorularını yanıtlarken yaptığı açıklamalarla, “bu ihaledeki yolsuzlukları kabul ettiğini” öne sürdü.
KARŞI GAZETE | ANKARA

“ULAŞTIRMA BAKANI 3’ÜNCÜ HAVALİMANI’NDA YOLSUZLUĞU KABUL ETMİŞTİR”

CHP Yolsuzlukları Araştırma Birimi Başkanı ve İstanbul Milletvekili Aykut Erdoğdu, ihale sonrası havalimanının kotu yaklaşık 30 metre düşürüldüğünün bugün resmen açıklandığına işaret ederek, “Kotun düşürülmesi ve resmi yer teslimi yapılmaması nedeniyle müteahhitlere 4,5 milyar Avro kaynak aktarılmıştır” dedi.

“CUMHURİYET TARİHİNİN EN YÜKSEK BEDELLİ YATIRIMININ KESİN PROJESİ OLMAMASI KABUL EDİLEMEZ”

Erdoğdu, 22 Milyar 152 Milyon Avro tutar ile Cumhuriyet tarihinin en yüksek tutarlı ihalesine kesin proje olmadan avan (taslak) proje ile çıkıldığını belirterek, şöyle devam etti:
 
“Cumhuriyet tarihinin en yüksek bedelli yatırımının kesin projesi olmaması kabul edilemez. Kesin proje olmadan memleketin 22 Milyar 152 milyon Avro kaynağının riske atılması kabul edilemez. Kesin proje yapılmadan ihaleye çıkılan 3’üncü Havalimanı ile ilgili olarak rüzgar, don, kuş göç yolları ve doğal manialar gibi uçuş güvenliğini riske sokacak ve zeminin bataklık olması gibi projenin geleceğini tehlikeye atacak birçok tehdit ortaya çıkmıştır. İhaleye kesin proje olmadan avan proje çıkılması bilinçli bir tercihtir. Son yıllarda kamu ihalelerinin birçoğu avan projeyle çıkılmaktadır. Bu sayede ihale sonrası proje değişiklikleriyle müteahhit şirketlere kaynak aktarılmasının önü açılmıştır. Başta Ulaştırma Bakanlığı olmak üzere Sayıştay Raporları bu yöntemle yapılan yolsuzluk tespitleriyle doludur.”

 MÜTEAHHİTLERE 2,5 MİLYAR AVRO’LUK KIYAK

3’üncü Havalimanı ihalesinin en önemli yatırım kaleminin yaklaşık 2,5 Milyar metreküp hafriyat olduğunu, bu hafriyatın miktarını havalimanın deniz seviyesinden yüksekliğinin (kotu) belirlediğini anlatan Erdoğdu, havalimanının deniz seviyesinden 90 metre yüksekliğe yapılmak üzere ihale edildiğine dikkat çekti. İhale sırasında öngörülen bu şart dolayısıyla birçok şirketin ihaleye teklif vermediğini veya verdikleri teklifleri düşürdüğünü kaydeden Erdoğdu şunları söyledi:

“İhale sonrası havalimanının kotu yaklaşık 60 metreye düşürülmüştür. Kotun 30 metre düşürülmesi sonucunda havalimanının yapılma maliyeti yaklaşık 2,5 milyar Avro düşmüş başka bir ifadeyle müteahhitlere 2,5 milyar Avro kaynak aktarılmıştır. Bu durum ihale şartnamesine aykırıdır ve ihaleye fesat karıştırma suçu oluşturmaktadır. Lütfi Elvan’ın bahsettiği zeyilname ile verilen kot düşürme yetkisi, teknik zorlukların gerektirdiği çok küçük düşüşler için söz konusudur. Aksi bir yetki ihale ve proje mantığına aykırıdır.”

FAZLADAN İŞLETME SÜRESİ VERİLDİ

Erdoğdu, ihalenin 25 yıl işletme karşılığı kira tutarı üzerinden Yap İşlet Devret (YİD) modeliyle yapıldığını bildirererek, ihale şartnamesi ve YİD mevzuatına göre ihaleden 45-60 gün sonra yer tesliminin yapılması ve işletme süresinin başlaması gerektiğinin altını çizdi. Erdoğdu, “Ancak ihale tarihinden yaklaşık 19 ay geçmiş olmasına rağmen hala yer teslimi yapılmamıştır. Yer teslimi yapılmadığı için ihalede öngörülen işletme süresi başlamamıştır. Bu durum müteahhit şirketlere haksız olarak 17 ay fazladan işletme süresi vermektedir. 17 ay fazla işletme süresinin kamuya zararı ve müteahhitlere sağladığı haksız kar yaklaşık 2 Milyar Avrodur. Bu işlem hukuka aykırıdır” diye konuştu.

ÖZDEMİR’İN İHALEYE KATILMASI YASAKTI

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 58 ve 59’ ncu maddelerine göre yolsuzluk suçlarından yargılananların ihaleye katılmaktan yasaklanması gerektiğini de kaydeden Erdoğdu, 3’üncü Havalimanı ihalesi sırasında Cengiz-Kolin-Limak-Mapa-Kalyon grubu adına pey süren Nihat Özdemir’in ihale tarihi itibariyle Ankara’da 11. Ağır Ceza Mahkemesinde, Mavi Akım davasında “rüşvet” ve “ihaleye fesat karıştırma” suçundan yargılandığını hatırlattı. Yargılandığı için ihaleye katılmaktan yasaklı olması gereken Özdemir’in ihaleye katılmasının suç teşkil ettiğini ifade eden Erdoğdu, “Bu durumda ihalenin iptal edilmesi ve teminatların hazineye irat kaydedilmesi yasal zorunluluktu. İhalenin iptal edilmeyerek sonuçlandırılması, Cumhuriyet tarihinin en yüksek tutarlı ihalesini Türk Ceza Kanunu’nun 235. maddesinde belirtilen “ihaleye fesat karıştırma” suçuyla sakatlamıştır” diye konuştu.

PROJEYE DEVAM EDİLEMEZ

“25 Aralık soruşturmasında 3’üncü Havalimanı ihalesi dahil olmak üzere çeşitli projeler karşılığında ‘havuzcular’ olarak bilinen 3’üncü havalimanı müteahhitlerinin, dönemin Başbakanı ve Ulaştırma Bakanı’na 630 Milyon dolar rüşvet verdiği iddiasının orta olduğu” ifadesini kullanan Erdoğdu, açıklamasını şöyle tamamladı:

“Son derece güçlü delillerle desteklenen ve yargılanması engellenen 630 milyon dolar rüşvet iddiası ortadayken Kuzey Ormanları’nı tahrip eden ve KDV hariç 22 Milyar 152 Milyon Avroya malolacak bu projeye mevcut şartlarla devam edilemez. Dolayısıyla ihalenin iptal edilerek, ilgili tüm meslek örgütlerinin görüşlerini de kapsayacak şekilde kesin projenin hazırlanmasından sonra yeniden ihaleye çıkılması gerekmektedir.  Diğer taraftan, İstanbul’a yapılacak üçüncü havalimanının yeri konusunda ise İstanbul’un Anayasası olarak kabul gören 1/100.000 ölçekli İstanbul Çevre Düzeni Planı’nın gözönünde bulundurulması rasyonel bir çözüm olacaktır”.

KARSİGAZETE.COM





    :

    :

    :

    :

    "3. Havalimanı'yla ilgili şoke eden iddia! "Ulaştırma Bakanı, yolsuzluğu kabul etti"" hakkında Tweetler

    DİĞER GÜNDEM HABERLERİ