Yılın ilk çeyreğinin yani ilk 3 ayının büyüme verisi yüzde 2,3 olarak açıklandı.
2014 yılının ilk çeyreğine göre ülkede üretilen mal ve hizmetler 1998 fiyatlarıyla, yüzde 2,3 büyüdü. Havuz medyasının sevinç çığlıklarıyla karşıladı bu sonuçlar aslında ekonomide tehlike çanlarının habercisi.
Zenginlerin büyüdüğü AKP yandaşları tarafından hiç dile getirilmese de ekonomi uzmanları durumun hiç de öyle olmadığını ifade ediyor.
BirGün gazetesi köşe yazarı Mustafa Sönmez bugünkü köşesinde asıl büyümenin nasıl meydana geldiğini yazdı.
İşte Mustafa Sönmez'in o yazısı;
HARCAYARAK...
Milli gelir büyümesine iki türlü bakılıyor. Biri üretime göre. Yani tarım, sanayi, hizmetlere bakılıyor ve bunların her birinde ne kadar mal ve hizmet üretimi olmuş, bu analiz ediliyor.
Bu yılın ilk çeyreğinin büyümesinde katma değer mal üretiminde değil, hizmet üretiminde olmuş. Üretimde durum hiç parlak değil. İnşaatı da içine alan “sanayi”nin payı, milli gelirde üçte bire düşmüş ve orada “sıfır” büyüme var.
Milli gelirde payı yüzde 5’e düşen tarımda ancak yüzde 2,7 büyüme var. Peki büyüme nerede? Hizmet kesiminde. Orada da ticarette, finansta, taşımacılık ve emlakçılıkta…Yani, üretim neredeyse yok.
İnşaat bile kendi başına alındığında yüzde 3,5 küçülmüş. Ama ticarette, finansta, ulaştırma-depolamada, emlak satışı hizmetlerinde katma değer artışı var, hizmetler genelinde yüzde 4 büyüme var.
BU NE DEMEKTİR?
Bu, mal üretimi ayağında değer yaratılmaması, ama ticaret, dağıtım ve ona aracılık yapan finans alanlarında değer yaratılmasıdır. Bir anlamda stokta bekleyen mal ve hizmeti satarken katma değer üretmektir. Bu her zaman olmaz. Üretilmeyen bir şeyi kaç mevsim satarsınız?
Büyümenin üretime değil, harcamadan kaynaklandığı, “Harcamalara göre GSYİH” penceresinden daha iyi görünür.
KONUT SATIŞLARI
Harcamaya göre milli gelir penceresinden bakınca yatırım harcamalarının sıfır olduğunu görüyoruz. Yatırımsız ekonomi, üretileni dışa satarak da büyümemiş. Ya ne olmuş? İçeriye satışla çark dönmüş.
Onda da her sınıfın tüketimi artmamış, alt başlıklara inince, konut ve otomobil satışlarının ağırlıkla büyümeyi getirdiği anlaşılıyor.
Hanehalkının harcamalarında ortalama olarak dörtte bir yer tutan gıda harcamaları artmak yerine yüzde 1 gerilemiş. Giyim harcamalarında da yüzde 4 daralma var.
Eğlence-kültür harcamaları derseniz, zaten fukaranın para ayırabildiği yok o da yüzde 8 gerilemiş. Artan harcama ne? Artan, gücü yetenin aldığı konut ve otomobil için harcama…
Konut için harcamalar yüzde 4,4 artarken, ulaştırma için harcamalarda yüzde 17’ye yakın büyüme var!..
Konutta, satın alma niyetlerinin öne çekildiğini biliyoruz. 29 Mayıs tarihli yazımda belirtmiştim; “İlk dört aydaki toplam konut satışı 417 bin ve geçen yılın aynı dönem satışının yüzde 22; 2013 yılındaki satışının da yüzde 13 üstünde.”
Satıştaki canlanmanın da, talebin öne çekilmesi ve zamanlama konusunda, yarının bugünü aratacağı inancına dayandığına vurgu yapmıştım.
YAZININ TAMAMINI OKUMAK İÇİN TIKLAYINIZ...